torsdag 10 september 2009

Nulägesrapport















Husbygget framskrider enligt planerna, vi är nu uppe vid mellantaks vasarna.Tyvärr har det varit en del vatten som runnit längs väggarna på andra våningen,vilket gör att flera stockar måste bytas ut och timras in-detta tar betydligt längre tid att göra än att bara lägga på en frisk stock. Ju högre huset blir,desto tyngre blir även lyften. I och med att huset ligger på ett högt berg vid vattnet, är dock utsikten värd besväret-särskilt för mig som brukar sitta nere på marken och ropa goda råd med ett glas kall saft i handen...

Nu är det tre veckor kvar till beräknad förlossning, och större än så här tycks jag inte bli,beräknad födelsevikt på barnet är ca 3,3kg. Smilla ser ut som det illaluktande monstret som bodde under mumintrollens diskbänk...



















Vi har haft fint väder några dar nu,riktigt varmt och skönt,men nog märks det att hösten är på gång.Här kan man tex se några flyttfåglar som tar en liten paus innan Östersjön skall korsas. Som i en bättre skräckfilm....














En rätt stor källa till glädje just nu är det faktum att tuppen Björn har lämnat oss! Han hade den mest osannolika turen att bara dagar efter att han jagats med kniv av min man då han(tuppen)rivit upp ett blodigt sår i makens hand med sina sporrar, få ett erbjudande om att överta ett gäng hönor vars tupp hastigt avlidit. Dessa hönor var skägghöns och således var det lilla Björn som var aktuell. Snacka om tur. Jag har förstått att han har kunnat bete´sig rätt bra och att hönorna än så länge är nöjda. Våra resterande 3-säger 3!(helt fantastiskt när utgångsläget var 7 för ett år sen!) tuppar har plötsligt lugnat ner sig betydligt,mycket mindre galanden och inte alls lika mycket testosteron i omlopp!Vi önskar Björn fortsatt lycka och välgång i hans nya hem!

Nu ska jag ägna mig åt min nya hobby,vilket är att när barnen lämnats på skola och dagis, gå och lägga mig med en god bok! Detta är fördelen med att vänta tredje barnet-jag har inte ens dåligt samvete ,för jag vet att sömnlöshetens tid kommer tids nog...

2 kommentarer:

Frida sa...

Jag MÅSTE hinna fota dig innan du klämmer ur dig den där barbabebisen! (jag menar givetvis mitt älskade syskonbarn)

Surr sa...

Jag tycker du ser strålande ut! Ligg du och njut med din bok! Kan den otäcka tuppen bli så rikligt belönad för sitt otacksamma beteende så ska definitivt inte DU ha dåligt samvete för att du har det bra. Dessutom kanske bebisen växer riktigt bra nu om den får vila med bok (och choklad?).