söndag 15 februari 2009

Det finns gudstjänster och så finns det gudstjänster...

Så var ännu en gudstjänst avklarad inom ramen för mitt vikariat.Eftersom min man är på "race bankett" i Norrköping eller nåt sånt,fick barnen följa med i kyrkan.Laddar man upp med tillräckligt mycket tystlåtet godis går det riktigt bra.Enda incidenten var väl egentligen när prästen sade "sådden behöver näring och värme för att växa" och sonen frågade"är det sant? Att tjocken behöver näring och det?"(Hon bryter lite på finska den prästen)Då skrattade dottern högt,men annars gick det bra.Och kanske blev det lite skrammel från det långa halsbandet med hedniska symboler som sonen hittat i nån låda och pyntat sig med dagen till ära...

Lite mindre bra gick det egentligen för prästen och mig,kyrkvaktmästaren.Då hon bara var vikarie(precis som jag)visste ingen av oss hur man kör igång kyrk klockorna.Således fick hon gå ut till de närvarande 5 tanterna och säga "nu börjar vi" istället för den lite mer pampiga ringningen.

Lite före denna incident,när jag satt mig ner med barnen i en bänk,kom hon hasande och väste "finns det inga mindre albor än det här?"Vid en hastig okulärbesiktning visade det sig att hon inte alls var lika lång som vår ordinarie präst "jag är ju bara 165cm...".Oturligt nog har vi bara ett sånt därnt nattlinne i vårt klädskåp,sen finns det fem udda albor i prästgården.Jag föreslog att hon skulle ta det gröna bandet som hänger rakt ner runt halsen och knyta det i kors som ett bälte,men tydligen var detta inte helt ok i kyrkans värld.När hon väl gick fram i kyrkan sen höll hon den med ett stadigt upprullat grepp bakom psalmboken.

Men det var inte slut med detta,utan ingen av oss kunde heller hitta nån lista på vart kollekten skull gå,så när den skulle samlas in sade hon "tyvärr vet vi inte vem dagens kollekt tillfaller,men vi får helt enkelt lita på att kyrkan gör nåt bra av den".Men det blev rätt mycket pengar ändå,så tydligen hyser de fullt förtroende för åtminstone denna församlings ledning.

Så var ännu en dag på jobbet avklarad!Nu ska jag sätta mig och skriva en jobbansökan,så där i sista stund som det alltid ska göras tydligen,och tänka ut många bra adjektiv(lyhörd,god lyssnare,empatisk,ambitiös...hehe...) God natt!

Inga kommentarer: