tisdag 17 februari 2009

Har ni fest eller?

I dag skickades man ,barn och hundar ut till ön på sportlov.Jag själv har dels lite jobb att sköta(tex tors,fre då jag gör en bejublad comeback inom äldrevården,hmm) dels har det varit väldigt kallt och man börjar befara att det kommer att lägga is runt ön,vilket gör att man inte kommer därifrån förrän framtill våren.Således tog en del andra släktingar och gav sig av därifrån idag,medan jag som sagt glatt skickade dit min familj.

Nåväl,hemma i lugn och ro med bara kattorna som ska ha mat och uppmärksamhet såg jag fram emot några riktigt behagliga dagar.Men vad händer?!?
Efter 35min har jag tråkigt.Kattorna sover och allt är så tyst.Ingen pudel som går ett halvt steg bakom mig så jag trampar på henne varje gång jag ändrar riktning.Ingen hund som vaktar varje rörelse som utförs i närheten av kylskåpet.Ingen står i trappan och gnäller för att hon inte har varit ut på flera minuter.Ingen spelar Kalle kunskap på min dator och varför hör jag inte rösten av yoko yakamoto toto´s vansinnessång från tvn?

Är det inte underligt?Efter ungefär en timme börjar jag skicka några försynta sms till mannen för att höra om han saknar mig.Det gör han uppenbarligen inte,för han hör inte av sig förrän åtskilliga timmar senare.Då har de sågat ner stora träd på tomten för bättre utsikt mot solnedgången och grillat korv.Nu ska de laga en god middag,hej hej. Jaha...

Men jag kan minsann också laga en god middag-själv,jojo!Här är jag och mina tre kamrater.
Faktiskt festligt tyckte jag det blev med serpentinerna,det liksom lyfte hela tillställningen...

Mätt och belåten börjar jag snegla mot det projekt jag skjutit på i månader(läs år).Den största skrubben i lägenheten.Det säger sig självt att den största skrubben sväljer mest saker.Den är även oisolerad och kall.Hit kastar jag in allt som jag inte riktigt vet vart jag ska sätta,tex när vi får oväntat besök.Sen går jag aldrig in dit och hämtar ut sakerna igen.En liten detaljbild.
När jag ska ta mig an dylika oöverstigliga projekt,eller annan städning,brukar jag inleda med nån trevlig "Feng Shui,rensa i röran bok".Mina favoritförfattare är Agneta Nyholm Winqvist och Karen Kingston.Jag slår upp nåt kapitel och läser tills håret reser sig av fasa när jag inser vilken förödande effekt, tex i detta fall,min skrubb har på mina chanser att få det nya jobbet!Därefter finns det två alternativ:
a) jag måste gå och lägga mig för att jag känner mig matt
b) jag kavlar upp ärmarna fylld av energi och tar tag i mitt liv!
Tex nu slog jag upp en av böckerna och läser "Har du några onödiga saker hemma".Här måste jag skratta så jag gråter en lång stund.
Sen läser jag om området där skrubben ligger,vilket tyvärr är läget för "framgång".OjOj.Detta område interagerar dessutom med området för "livsväg och karriär", som jag ju just nu är lite intresserad av.I detta område sover en fet,trafikskadad katt som borde blivit avmaskad för länge sen...OjOj.
Eventuellt måste jag gå och lägga mig en liten stund.Jag kan ju alltid städa i morgon...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj det var mycket på en gång! Behöver du vansinnessång så är det bara att ringa jag kan sjunga Yoko, yakamoto... Dundermusen och Zoe Kesako på samma gång. Feng shui vill jag höja ett varnandes finger för ty jag gjorde en gång en sådan och knappt (och jag menar KNAPPT!) ett år senare var jag far. Kraftiga saker sånt där.

Upplagd sa...

åh, jag bara ääälskar människor som har helt lagom pretentioner på tillvaron och dess omkrets...
Avundsjuk på ö-boendet är jag!!