onsdag 10 december 2008

Julbord

I helgen var hovslagaren på besök,vilket avlöpte med varierande framgång. Vi hade bestämt att traktens samtliga hästar,utom en som är sjuk, skulle skos på samma ställe för enkelhetens skull.Således skulle jag i god tid rida mina tvärs över land och sedan tvätta av dem om fötterna för att underlätta för hovslagaren.Redan lite sent ute rymmer den ena och skenar iväg,vilket gör att den andra sliter sig och rusar efter,ut på en leråker.Efter en stunds demonstrerande återkommer båda till ljudet av två knäckebröd som gnuggas mot varandra.Då var de inte direkt rena.Väl framme visar det sig att den ena har koskräck ,vilket gör att det tar en evighet innan skorna är på(då vi är lokaliserade utanför en ladugård med 47 mjölk-kor).Vid det laget har hovslagaren ett stort hål på sina byxor,min man ett blödande finger och några påstigna tår och själv har jag fortfarande idag muskelvärk.Hästen är dock oskadd.Den andra uppförde sig för övrigt exemplariskt och var färdigt verkad på tio minuter eller så...

Hemma hade pudeln invaderat labradorens korg,så hon låg på mattan och suckade och vågade inte säga ifrån.Jag fick raskt göra om min bästa tidningsförvaringslåda till liten sovlåda,och min låda för viktiga papper fick ta hand om tidningarna. Smilla var nöjd och har faktiskt sovit hela nätterna i den,med några undantag,men dessvärre visade det sig att hon inte kunde komma i den själv,så nu har jag bytt tillbaka och bäddat i den lilla lådan,men där vill hon inte ligga av nån anledning.

I övrigt har jag haft fullt upp med att laga mat till morgondagens julbord för pensionärer,vilket äger rum på ortens gamla folkskola.Det finns inget rinnande vatten och bara utedass,men miljön lämpar sig perfekt för en stämningsfull jullunch.Jag har gjort lite olika arrangemang som jag ska prova i morgon på plats och återkommer om hur det hela avlöpte-hoppas bara maten räcker(fast hur mycket äter väl 35 små åldringar egentligen-typ gråsparv...)

2 kommentarer:

Koola Viola sa...

Koskräck, jag vet precis vad du menar! Min förra häst blev precis galen, jag menar verkligen galen, när han såg en ko eller flera. Så jag blev så glad när grannen släppte sina kor i hagen bredvid våran första sommaren. Då kanske han skulle lugna ner sig. Och mycket riktigt, om just de korna gick i just den hagen var det inga problem. Men om de korna gick i en annan hage, eller han såg andra kor någon annanstans, så blev han lika galen som vanligt. Suck. Men vad skönt att allt löste sig till slut för er.

Kraxarna sa...

Du kanske kan servera grillad tupp???