lördag 13 december 2008

Julbord

Torsdagens julbord var,om jag får säga det själv,i det närmaste fulländat.Lite regnigt(läs dyblött utanför på gården=alla våta om fötterna när de kom in redan).Men granriset låg på trappan,marschallerna sprakade,tomtelyktorna tindrade.På insidan doftade hyacinterna och juleljusen strålade ikapp med den övertrevliga personalen(läs mig och min kompanjon).Julmusiken skvalade ur cd-spelaren,men byttes sedan till pliktskyldig psalmsång(då detta var ett samarbete med församlingen,så lite fick de offra sig för att få mat).

Lokalen är fantastiskt pittoresk,ett stort hus, från tidigt 1900-tal skulle jag tro,med kakelugnar i varje rum.dessa hade tant M från hembygdsföreningen varit snäll nog att elda åt oss flera dagar i förväg och jag hoppas att hon nu har slutat hosta(man trodde inte att det gick att rökfylla så pass stora rum,men den som lever får se!).

Köket hade vedeldad bakugn och häll,vilket underlättade värmningen av maten.Däremot saknades avställningsytor,så tex kaffet kokades på golvet under bordet,där jag också skapat en sopstation(dvs dit kastades allt som jag inte visste vart jag skulle sätta).

Nåväl,menyn var som följer:
  • gravlax med sås
  • 2 sorters sill
  • silltårta
  • kryddfisk
  • skinka med julsenap
  • morotslåda
  • kålrotslåda
  • Janssonsfrestelse
  • prinskorv
  • köttbullar
  • kokt potatis
  • rödbetssallad
  • jullimpa,knäckebröd och svartbröd
  • julmust,mjölk,öl och vatten
  • kaffe med kryddkaka,pepparkaka och julmarränger

Jag hade så fullt upp med att jobba att jag inte hann fotografera nåt annat än kaffebordet(helt olikt mig)så resten får man sluta ögonen och föreställa sig!

Nu visade sig att 35 pensionärer inte alls motsvarar 35 gråsparvar och dessutom åt de med en helt annan taktik än vi tänkt oss.De formligen slukade alla fiskprodukter,kokt potatis och julskinka snabbare än vår labrador fångar en ostbåge i luften,medan de sen var för mätta för korv,jansson och köttbullar!Är inte det konstigt så säg?

Detta resulterade i att dessa rätter helt tog slut och alla som ville ha en doggybag med hem till dem som för dagen varit ur form fick enbart stora lass med jansson med sig.Så kan det gå....

Men alla verkade glada och nöjda,de tyckte maten var god och att det var roligt att vara i skolan,så jag tar mig friheten att succestämpla även detta evenemang!

ps.Nu sitter en tupp högst upp i en tall och vägrar komma ner och jag tänker INTE klättra 15 m i mörkret bara för att få ner honom!Några förslag?(Det enda jag kom på var att skjuta ner honom,men jag tror grannarna sover...)

ps2.Det var en tant som ringde på min annons och ville ha åtminstone en av dem,så det vore ju förargligt om det var just honom hon bestämmer sig för(jag tänker INTE klättra 15m osv...)Men tänk om han förfryser kammen...(jag tänker INTE...)



2 kommentarer:

Anonym sa...

Han kanske har läst annonsen och inte vill flytta.

Surr sa...

Eller så har han läst annonsen och fattar att nu gäller det att visa sig på styva linan. Vem ska få bli kung över ett harem? Kanske den som kan 1: Klättra högst. 2: T o m flyga lite. 3: Gala så det hörs längst. (Då är det bara en fördel att sitta högst upp.)