lördag 27 december 2008

Juletid,julefrid

Oj vad tiden går fort så här i juletid!
Det har varit julfester,födelsedagar,luciauppträdanden,julkyrka samt naturligtvis det vanliga julstöket hemmavid.Det har för en gångs skull slutat regna och istället varit sol och frost,något som bland annat gör ridningen lite roligare.Det kyligare vädret kräver mer underhudsfett, så jag köpte en påse marshmallows och har lagat sliskigt söt varm choklad(med smält vit choklad i)till julpysslet varje kväll-det borde göra susen!
Mannen har på ett föredömligt sätt fortsatt sin egen pyntlinje-en lysande juleren är tydligen ett måste.Pudeln gillade den direkt!Den placerades i ett avskilt hörn av trädgården som inte syns från vägen...
Ett av de roligare jul-uppdragen var att pynta kyrkan.Den är förvisso vacker i sig själv,men en gran är alltid rätt i juletid.Granen brukar hämtas från skolan efter julfesten,i år var min man borta då detta skulle göras,så det blev ännu en gång den hårt ansatte kommundirektören som fick gripa in,tillsammans med en tjänstvillig pensionär med släpvagn.För att spara tid klädde vi inte av granen innan transport,vilket resulterade i att väl framme vid kyrkan saknades halva den elektriska toppstjärnan.Om skoldirektören frågar kommer jag att skylla allt på kommundirektören!

Konstigt nog fanns det inte någon krubba som hör till kyrkan(är inte det märkligt-man trodde liksom att Jesu födelse var A och O inom kristendomen...).Jag susade hem och rafsade fram kartongen med min egen krubba ur en skrubb(allt finns i den skrubben,jojo,lite som i Narnia faktiskt!),susade tillbaka, bara för att till min fasa upptäcka att där fanns ingen Jesus eller ens minsta kamel,utan en dockservis från arabia med kycklingar!Hur fel kan det bli!Prästen föreslog storsint att vi kunde vända kopparna upp och ner och låtsas att det var får,men där gick tillochmed min gräns-nog för att de som fortfarande går i kyrka vanligtvis är tämligen närsynta,men ändå...Susade tillbaka och som genom ett Guds mirakel återfanns, i en annan skrubb, Jesus med familj,puh!Jag tycker den är så otroligt fin,har för mig att den är från arabia den också,men hemma vågar jag inte ha den framme på grund av alla djur som sveper runt på alla ytor.

Sen blev det jul och äntligen lite lugn,sena morgnar och kvällar med en bok och nån av de många chokladaskar tomten vänligt nog hade med sig.Jag har även äntligen provbubblat badkaret och det var riktigt bra!Först tyckte jag vatten-nivån var på tok för låg,men iochmed att man får igång blodcirkulationen såpass så höll jag mig varm ovan ytan ändå(eller om det är det ökade underhudsfettet?).

Som vanligt är det tonåringarna som först börjar tycka tiden är lång och det har förekommit hotelser om att de får flytta ut till tupparna om de inte slutar gnälla.

Ett märkligt fenomen är att jag helt oväntat ändrat inställning till tupparna.Plötsligt slutade de gala i tid och otid,den närmaste grannen packade sina saker och flyttade till stan(hmmm,eh?)samtidigt som de har varit så väldigt sällskapliga när vi varit ute.Ska man gå med hundarna har man dem på släp så långt de orkar(så man sen får gå halva varvet igen för att valla hem dem),ska man rida så vill alla sitta på rad på grinden bakom hästarna och knuffas för att få bästa platsen eller om man kratsar en hov står de färdigt med kniv och gaffel för att se om det kan lossna nåt matnyttigt(tur att de delat hage med hästarna hela sommaren så de är vana)(hästarna alltså).Jag gjorde även en snabb jämförelse med en hönsflock jag känner och märkte då också att mina pojkar liksom är mycket mer framåt i sitt sätt-hönorna är så blyga och försynta och märks knappt.Kanske det inte blir nån buljong trots allt?


God fortsättning på julen!(Även för tuppflocken!)



4 kommentarer:

Bente sa...

Otrooooligt vackra tuppar du har! Hoppas de får hänga med ett tag till ;-)

Hönsflocken sa...

ÅH min fjäderklädde lille son *pussar kaxi*

Eftersom det inte framgår någonstans vem av oss som EGENTLIGEN fotat och eftersom jag laddat upp ovanstående bilder här och där kommer folk nu tro att det är jag som stulit bilder från dig och inte tvärtom. Även om det råkar vara på dina tuppar.

Idag frågade jag Ramses om han inte önskade sig en tuppkompis att ha lite grabbsnack med men han avböjde vänligt men mycket mycket bestämt förslaget.

//f

E sa...

Mina tuppar måste väl vara = min bilder ;)

blenda sa...

Vilka tjusiga fjädrar du har här på sidan, jättefina verkligen.
Hoppas få se lite fler bilder framöver :)