tisdag 27 oktober 2009

I helgen var det släktträff(den enda korrekta benämningen på när tre syskon med barn, samt två små barnlösa befinner sig på sammma plats samtidigt). Med våra föräldrar inräknade var vi 17 personer-alla i köket kändes det som. Av någon anledning ansåg vår far att detta var den ultimata dagen att gå ut och snickra lite i hönshuset,något han vägrat i flera månader,så något gott kom alltså ut av en ljudnivå på flera tusen decibel...

Inne i köket avhandlades många viktiga ämnen,bland vilka ett av de viktigaste kanske var "vilket tv program som sänds på dagtid då vi föräldralediga överhuvudtaget kan höra vad de säger för att de större barnen inte är hemma, är egentligen det bästa?".

Den pappaledige brodern lyfte fram Malou`s Oprahinspirerade morgonshow som ett måste för den medvetne hemmaföräldern- rafflande inslag om såväl kultur och matlagning som sorgebearbetning och mode.Jag (som by the way har träffat Malou hemma hos Eva Hamilton på hennes födelsedagskalas-hur många gånger har jag nämnt det måntro?!?) kontrade då med "Trädgårdsfredags" gemytlige Gustaf Mandelman-trädgårdens egen Ernst(min man måste alltid byta kanal när Mandelman ler så där spjuveraktigt bakom en riktigt välväxt kålrabbi).
Till min oerhörda förvåning visar det sig då att INGEN av de övriga fyra syskonen vet vem Mandelman är !!! INGEN har sett hans program!Här var jag så chockad att jag bara minns små fragment av resten av den dagen. Ingen hade sett Mandelman...

Dagen efter när jag sovit på saken beslöt jag mig storsint att ge Malou en chans,så jag tog min tekopp,en halv kaka choklad och Esther och bänkade mig framför tvn. Emellanåt zappade jag dock till svt24 för att få en hastig glimt av min vän M i en av de många repriserna som sänds av Trädgårdsfredag (på dålig sändningstid av nån anledning). Problemet var bara att just denna förmiddag var Esther ovanligt missnöjd och överröstade både Malou och Mandelman med sin högljudda klagolåt. DÅ. DÅ händer det obehagliga. "Hem till gården"-det program jag avskyr mest i hela världen ända sen barnsben för att det är så överjordiskt tråkigt och töntigt-börjar.OCH DÅ vänder Esther sitt lilla huvud mot tvn av egen kraft,tystnar och LER!Jo,jag lovar,hon LOG! Åt "Hem till gården"!Sen följer hon med uppspärrade ögon och halvöppen mun HELA avsnittet utan ett ljud!

Hela min värld rubbades och fortfarande idag kommer jag på mig själv med att snegla på Esther och tänka "jag vet att barnmorskan sa att oddsen är extremt låga för att man ska förväxla barn på BB men indikerar inte detta att så är fallet?"

3 kommentarer:

Åsa sa...

Sorry Erica, men jag har nog lite svårt för Mandelman och hans leende.. lite småtöntigt, måste jag säga!
Härom dagen undrade Carl-Adam om jag inte brukar se på " han där mysiga gubben i trädgårdsprogrammet"... ;-)
Hälsa Esther!

Hönsflocken sa...

Och du tittade på henne med spökapeblicken förstår jag

//den barnlösa systern

E sa...

Jag visste det!Carl-Adam har alltid varit en kille med de rätta värderingarna! Jag undrar(myser lite självbelåtet)om det kan ha att göra med min goda inverkan på honom redan i tidig ålder...