fredag 9 oktober 2009

Kast med litet får

I går var jag med om mitt livs första "fårrullning".Jag visste inte ens om att detta fenomen existerade då jag i maklig takt kom gående med barnvagnen förbi fårhagen.När jag som vanligt lite förstrött tittar bort mot fåren ser jag plötsligt en stor tacka som ligger på rygg med benen i vädret och har något som starkt påminner om dödsryckningar,sen blir hon stilla.Jag sliter fram telefonen och ringer fårets ägare för att höra om det finns någon typ av hjärt-lungräddning just för får och erhåller följande instruktioner:gå dit,ta tag i ryggen och sväng runt henne på fötter.
Sagt och gjort-jag parkerar barnvagnen,springer över en åker,hoppar över ett elstängsel,forcerar en flock får(som står på benen),tar tag i ryggullen på den till synes döda tackan och svingar upp henne på fötter. Och tro det eller ej-hon går från livlös till betande på under fem sekunder!
Tydligen är detta ett inte helt ovanligt fenomen-ett lite lagom korpulent får kan tydligen förlora jämvikten när det lägger sig ner och klarar då inte av att ta sig upp igen.Blir det då liggande kan det få tungan i halsen och kvävas.
Jag har dock aldrig hört talas om något liknande men kände mig som en hjältinna hela kvällen :)
I dag kom denna söta lilla varelse i paket med posten.Det är inte så ofta man ser Kalikåfigurerna nuförtiden,men jag tycker de är fantastiskt fina och de samarbetar tydligen med barnhem i Ryssland,vilket gör dem extra bra!
Ett för mig ofattbart inslag i vardagen-Torsten slickar i sig min olivtvål.Några bra förslag?
Efter att ha haft datorn på arbetsbänken i två år,där det är omöjligt att få rum med benen när man sitter,hämtades symaskinsbordet upp från källaren,och tadaa-det passade precis!Synd att jag aldrig mer kommer att få fram bakplåtspappret ur lådan...

2 kommentarer:

Surr sa...

Jag skrattar ihjäl mig! Livet på Saltkråkan är onekligen fullt av överraskningar! Ska du verkligen både springa och hoppa förresten, du som nyss fött barn?? Kan det verkligen vara läge att vara hjältinna då? Bra gjort hur som helst. ; )

Johanna sa...

Ahahhaaaa,skrattar även jag-men tänk på framfallsrisken!Kommer ihåg då Felix just kommit till världen och jag grävde upp prästkragarnA som inte gick att få upp med vår stora jordfräs...?!? Säger en del om amningshormoner och förlossningseufori.