tisdag 14 oktober 2008

"och den håller för evigt..."

Denna vecka har jag arbetat med en ny hage till hästarna.Det kan ta precis hur länge som helst har det visat sig.Jag började med att provdra tråd för att hitta en lämplig sträckning,sen klippte jag nypontaggar,sen enbuskar,sen kvistar,sågade små träd och stora träd.Jag forcerade stora kärr(märkte att min ena nya stövel tar in vatten!De är knappt två år gamla,fnys),trotsade kardborrar och rotvältor bara för att komma till finalen-gammal taggtråd.Varje professionell haganläggares mardröm.Jag kan förvisso förstå hur revolutionerande den var när den kom på marknaden och hur mycket tid forna koägare sparade jämfört med att bygga vackra gärdesgårdar av sten eller slanor,men efter att i timmar klöst fram rostiga små bitar ur jorden, bitar som bara ligger där och lurar,redo att hugga sig fast i första bästa lilla hov som passerar,känner jag ingen som helst sympati med dessa förfäder.

Till min hjälp hade jag valt att ta med mig två hundar,av vilka den ena(inte helt oväntat förvisso)
A.Inte kan lyda order
B.Inte kan förstå sitt eget bästa
Hade jag fått en liten peng för varje gång jag plockade loss henne från taggtråden så hade jag kunnat anställa ett skolbarn som vill åka på klassresa att göra jobbet!

1 kommentar:

MadFinn sa...

"Är man formad som en tuva gräs är det lätt att fastna i taggtråd" Gammalt djungelordspråk