onsdag 19 november 2008

Dags att lämna sommarboendet

Till i morgon lovar de snöblandat regn och 14 m/s så jag kände att nu är smärtgränsen nådd-nu måste tupparna hem!Jag hann inte bygga klart hönsgården innan vi måste iväg för att det inte skulle hinna bli mörkt.

Jag var lite osäker på hur vi skulle få in dem i hundburen som vi tagit med,men lyckligtvis satt de inne och halvsov,så man kunde plocka dem som frukter från ett träd.Båtfärden gick bra,de satt med stora ögon och roterande nackar för att hinna se allt som susade förbi.Lyckligtvis hann vi över farleden precis framför SeaWind,för den drar upp rätt stora svall och jag har hört att höns inte kan kräkas...

Väl framme fick de sitta kvar i bilen och vänta medan vi intensivinredde hönshuset.Det skulle nät för fönstret,sittpinnen skulle säkras,el skulle dras till den nyinköpta värmelampan och nåt trevligt golvströ skulle spridas ut.Mörkt var det,så vi såg knappt nåt,men det tycktes bli riktigt bra, för när vi väl hällt ur dem ur buren(jag visste inte att hönsfåglar kan suga sig fast i plast med kroppen) tjattrade de förnöjt en lång stund och sprättade runt i halmen så stråna yrde.

Det enda som tycks vara ett problem är värmelampan-när jag tittade till dem för natten satt de alla och stirrade hålögt på den i väntan på att äntligen få sova...



3 kommentarer:

Koola Viola sa...

Det ser faktiskt himmelens gott och varmt och mysigt ut för dem, förstår att de förnöjt sprätte runt. För mig som bor mitt i skogen låter det så annorlunda att hämta fjäderfä med båt, men de verkade ju uppskatta äventyret. Jag kanske skulle smita ner till dammen och bjuda mina fjädrar på en åktur :o) Även om det tar max två minuter att ro från den ena sidan till den andra ;o)

Kraxarna sa...

Det jag tycker är så konstigt är att värmelampor inte avger ljus. Så jag undrar vad du fått tag i egentligen.
Ungefär som när du köpte en flock garanterade hönor i början av sommaren skulle jag tro...

Kraxarna sa...

Förresten är det ju en himla stil att du flyttar på dem tre dagar före jag kommer till Finnö! Jag ville träffa min lille kycklingson *snyt*