torsdag 6 november 2008

Kurs i brödbakning

Här går det i ett-dagens tema var brödbakning.Klockan fem i morse eldades första brasan,sju den andra och halv åtta började vi med degen.Jag har aldrig förstått hur många olika knep man ska kunna för att få fram ett godkänt bröd,det var nästan så jag fick gå och slakta grannens kanin för att man "egentligen ska sopa bort askan med en hartass".Det visade sig fungera rätt bra med en enriskvist också.
Trots att detta är en väldigt liten ort visade det sig att alla hushåll enligt tradition bakar på olika sätt-man kan ha en räfflad kavel(nej,det är bara för syns skull)man kan elda med granved(nej,det sprakar för mycket,men absolut barrträd-nej,björkved avger mest värme).Man vill ha brödet lite mörkare(nja,fast inte så mörkt,det ser nästan bränt ut...)På vissa ställen är "brödskuttan" den med långt skaft och "brödspaden" den med kort etc etc.En hel vetenskap alltså! När det var dags att skrapa ut glöden fick vi tillkalla en äldre expert som delade med sig av sin kunskap.Det visade sig att mycket hänger på ugnen också-denna tex är smal och djup,hennes var grund och bred(det visade sig att alla de andra hushållen hade olika form på sina ugnar också-inte helt oväntat).

Med säker hand svingas brödkakor in och ut ur ugnen.
Vad jag lärde mig om min ugn idag var att den gräddar ojämnt och svalnar väldigt fort och har en lite farlig glödlucka i framkant,men det gick in sex kakor i gången och alla blev goda!
Brödet avnjöts till kvällste´et,varmt med smör och sirap, och notera gärna den lilla porslinsskålen som fick agera sirapsbehållare dagen till ära-jag visste att den skulle komma väl till pass en vacker dag!E.




Inga kommentarer: