måndag 17 november 2008

Renovera soffa

Veckans projekt(som helst ska vara klart tills på fredag då vi får gäster)är att få bort den turkosblå färgen från en gammal kökssoffa.Detta projekt påbörjades för ca 8 år sedan,men har i dagarna intensifierats.Detta beroende på att vi i vår lägenhet inte har nåt vardagsrum,utan en trapphall,vilket medförde att vi, då vi flyttade in här förra sommaren,fick göra oss av med vår jättesköna hörnsoffa.Sen dess har vi trängt ihop oss i en minimal bäddsoffa som rymmer maximalt en vuxen och en pudel eller,alternativt,två barn.Nu har jag alltså tänkt att vi ska göra kökssoffan till en vardagsrumssoffa med fluffiga madrasser och kuddar, där både barn,pudel och katt kan rymmas samtidigt. Som alla lite större projekt(dvs en större möbel)är det roligt den första timmen och därefter mindre roligt.Till min hjälp har jag skrapa och värmepistol samt slipmaskin.Värmepistolen funkar bra på de ställen där det är flera lager färg och slipmaskinen funkar nästan ingenstans.Där färgen är tunn funkar inte heller värmepistolen,för då bränner den träet.

Den snirkliga dekorationen på ryggstödet visade sig vara ett riktigt fuskbygge av faner som:
a)smälter om man värmer
b)går i bitar om man skrapar
Detta kommer jag alltså att få sandpappra och därefter måla.Frågan är vilken färg?
Textilierna jag valt går i beige,rosa och kanske lite grönt.
Dessutom kommer jag aldrig att få bort alla rester av neonblå vilket kommer att skära sig till allt.Jag kanske får sy ett överdrag till den istället,jag har hört att folk gör så...

3 kommentarer:

Kraxarna sa...

"där både barn,pudel och katt kan rymmas samtidigt."

Vad säger ett stycke labrador och det andra stycket bajsätare om att få vara förpassad till golvet när deras lockiga syster får sitta på den kungliga soffan. VAVAVA? Vad är det för moderskärlek.
Jag anar en fläkt av favorisering här.

E sa...

Har du nånsin hört talas om "detyngstabarnet"?

Koola Viola sa...

Vad märkligt, exakt samma kulör hade vi på ett gammalt köksbord, som vi tog bort färgen på, sågade av benen på och gjorde till soffbord. Vet preciiis vad du pratar om ;o)